V šere pouličného osvetlenia sa pri vozovni Krasňany rozprávajúštyri záhadné osoby... ALICA Bývam od práce dva kiláky. Chcela by som tam byť za päť minút, priamym spojom, tak za dvadsať centov. DPB Jasné. Ale my máme lepšie riešenie! Budeš tam ako na koni za 15 minút. ALICA 15 minút? Na dva kilometre? Nie je to trošku veľa? To budem potrebovať 70 centový pätnásťminútový... DPB Ale kde! Máš tam jeden prestup, takže pekne hodinový lístok za 90 centov alebo električenka. BOB Bývam od práce 6 kilometrov. Takých 10-12 minút bez prestupu za 40 centov by bolo pekných. DPB Výborne! Za 20 minút a s dvoma prestupmi ťa tam dopravíme bez problémov. CECILKA Bývam 14 kilometrov od práce. V práci by som chcela byť za 40 minút, maximálne raz prestupovať a zaplatiť za jednu cestu tak 50 centov. DPB No... Aj pre teba máme lepšie riešenie! Bude ti to trvať hodinu, budeš prestupovať trikrát a jedna cesta ťa bude stáť euro dvadsať. CECILKA Koľko? Veď s električenkou jedna cesta vyjde práve na tých 50 centov... DPB Áno, ale ty bývaš v Čiernej Vode. A tam sme zaviedli nové pásmo, ktoré je mimo platnosti časového predplatného lístka. Takže si budeš musieť na dve zastávky od Vajnor dokúpiť ešte lístok a ten stojí 70 centov. ALICA, BOB A CECILKA WTF?!?! DPB Upravujeme prevádzku. Bratislava nemá peniaze. Zmenami ušetríme cez osemstotisíc kilákov a tým pádom jeden melón. ALICA, BOB A CECILKA NO TAKÝTO HVIEZDOMETNÝ! ALICA Pekne budem chodiť do práce pešo. Bude mi to trvať dvadsať minút, nebude ma to stáť nič. A viac si nekúpim električenku. BOB Odveziem sa na bicykli. V práci budem za 15 minút, cesta zadarmo, zašportujem si. A električenku už nepotrebujem. CECILKA Pôjdem autom. V zápchach si postojím 45 minút, cesta ma bude stáť možno tri eurá, ale tým zdieračom už nedám ani cent.
Epilóg
A tak sa aj stalo. Električenku si viac nekúpili. A s nimi možno ďalších päť tisícok ľudí. Cesty v Bratislave sa upchali ešte viac, vystávanie v kolónach sa rozšírilo aj na prejazdnejšie úseky.
Kindermanažér, ktorého úlohou bolo znížiť náklady o milión eur, dostane veľmi vysoké hodnotenie embíou - náklady sa naozaj znížia. Môže sa tešiť zo šťedrej odmeny, možno vo výške štvrtiny ušetrených nákladov.
DPB zníži náklady o milión. No z kasy bude napriek tomu žiadať o ďalšieho pol milióna viac. Veď musí nejako vykryť ďalšiu stratu spôsobenú odlyvom zákazníkov a prípadné odmeny...
Zaujímavé čísla
Odstrihnutím Petržalky od spoja číslo 78 ušetrí DPB približne 169000 kilometrov za rok.
Všeobecne verejnorpospešný spoj 901, ktorý premáva zo zastávky Nový most do Hainburgu, najazdí ročne viac ako 170000 kilometrov.
Absolútne zmysluplný spoj 82, ktorý premáva medzi Novým mostom a Sadom Janka Kráľa, najazdí ročne približne 36300 kilometrov.
Na výpočet najazdených kilometrov som použil jednoduchý vzorec:
nkm = 2 * ((pjp*ppd) + (pjv*pvd)) * dt
Kde:
pjp = počet jázd za pracovný deň
ppd = počet pracovných dní v roku
pvd = počet jázd za voľný deň
pvd = počet voľných dní v roku
dt = dĺžka trasy
Alica, Bob, Cecilka sú kolegovia, pracujú neďaleko zastávky Farského. Alica býva v starom meste, neďaleko Nového mosta. Bob býva pri Miletičke, Cecilka v Čiernej Vode.
Informácie o spojoch a trasy sú získané z iMHD.